Paniek

“ Closeness and intimacy to another person is more than just a desire it is a basic human need.”

Een paniekaanval houdt in dat er een plotseling gevoel van ernstige angst optreedt, mogelijk zonder aanleiding. Hierbij komen minimaal vier van de volgende symptomen voor. Deze aanval kan tien minuten duren en je komt tot een duidelijke piek.

Als er een paniekaanval optreedt hoeft dit niet te betekenen dat je aan een paniekstoornis lijdt. Bij een paniekstoornis komen de paniekaanvallen regelmatig voor, echter zijn deze niet verbonden aan een bepaalde situatie en zijn ze onvoorspelbaar.

  • • Versnelde hartslag
    • Transpireren
    • Duizeligheid
    • Benauwdheid
    • Pijn op de borst
    • Trillen
    • Angst om dood te gaan
    • Tintelingen
    • Rillingen en warmtevlagen
    • Derealisatie
    • Gevoel dat je stikt
    • Angst om gek te worden

Bij cognitieve gedragstherapie richten we ons zoveel mogelijk op het denken als op het gedrag van mensen. Voor de behandeling van een paniekstoornis zijn er speciale cognitieve gedragstherapeutische procedures ontwikkeld. Deze therapie bestaat uit verschillende onderdelen.

  1. Psycho-educatie
    Je krijgt uitleg over het ontstaan van een paniekaanval en wat het nou eigenlijk is.
  2. Exposure
    Je kunt oefenen met blootstelling aan de situatie waarin je vaak een paniekaanval krijgt. Dit zijn normaal gesproken situaties die je mogelijk uit de weg gaat. Door het oefenen kun je in jouw tempo wennen aan deze situaties zodat ze minder een trigger in de toekomst kunnen zijn.
  3. Gedachtenpatroon veranderen.
    Tenslotte kijken we kritisch naar de gedachtepatronen die leiden tot jouw paniek. Daarbij kun je een logischere en meer functionele manier van denken ontwikkelen.

Voordelen van depressie behandeling